BÆKKENLØSNING

Behandling af Graviditetssmerter i Viborg

Bækkenløsning, rygsmerter og muskelspændinger er nogle af de tilstande man som kvinde kan opleve under graviditeten. Vi er uddannet i behandling og vejledning af smertetilstande under og efter graviditeten.

Graviditet er for de flestes vedkommende en lykkelig omstændighed. En naturlig del af det at blive gravid er også at se kroppen gennemgå store forandringer, både fysisk og mentalt. Nogle gange kan de forandringer desværre være smertefulde, og give anledning til stor bekymring og indirekte skabe unødigt stress for både moderen og barnet.
Hos Viborg Osteopati & Fysioterapi er vi uddannet i rådgivning og behandling af bækkenløsning og graviditetssmerter.

Bækkenløsning og bækkensmerter

Bækkenløsning er en naturlig process, som alle kvinder, i mere eller mindre grad, oplever i løbet af deres graviditet. Dette skyldes den øgede produktion af hormonet relaxin, som primært frigives fra æggestokkene, og som har til formål at blødgøre muskler, ledbånd og bindevæv, så bækkenet kan udvide sig i takt med at fostret, livmoderen og moderkagen vokser.

Det anslås at mere end 80 procent af alle gravide vil opleve bækkensmerter i løbet af graviditeten. Forklaringen på hvorfor nogen kvinder oplever smerter under graviditeten skal findes bl.a.:

• Biomekaniske faktorer
  • Dårlig søvn
  • Hormonelle forhold
  • Angst, stress eller depression
  • Inaktivitet
  • Overbelastning

I langt de fleste tilfælde vil disse smerter fortage sig umiddelbart efter fødslen, hvor bækkenets hormonelle og biomekaniske system normaliseres.

De typiske symptomer ved bækkenløsning er:

• Smerter i lænden.
  • Smerter i sacroiliaca-leddene (SI-leddene).
  • Spændinger og smerter i balder og ben.
  • Lyskensmerter.
  • Diffuse gener omkring halebenet.
  • Underlivssmerter.
  • Smerter i symfysen.
Bækkenløsning behandles på dette billede
Smerter i ribben og brystryg

Mavens konstante udvikling under graviditeten vil ændre på ribbenenes funktion og placering. Generelt skal ribbenene kunne bevæge sig for at vi kan trække vejret ned i lungerne, men under graviditeten vil organerne (lever, mavesæk, galdeblæren, bugspytkirtlen og dele af tarmsystemet) blive presset op mod diaphragma (vejrtrækningsmuskel), så der bliver plads til fostret og moderkagen. Dette vil skabe en øget spænding i ribbensmuskulaturen og diaphragma, så nerve- og kredsløbssystemet ændre deres evne til at forsyne de strukturer de holde i balance. Konsekvensen vil ofte være påvirkning af organsystemet, som vil referere smerte ind i rygsøjlen, hvor der er en fælles nerveforbindelse. Desuden vil der pga. de biomekaniske ændringer opstå en bevægeindskrænkning i selve ribbenene og facetleddene i brystryggen, som vil kunne føles som et spændt område inde omkring rygsøjlen (mellem skulderbladene).

Vand i kroppen under graviditeten

Langt de fleste gravide kvinder oplever i den sidste fase af graviditeten en øget ophobning af vand/væske i kroppen. Det er som regel værste i underben, fødder og tæer, men også hænder og fingre kan være påvirket. Dette skyldes en hormonel ændring, hvor bl.a. hormonet progesteron nedsætter veneklappernes funktion, så tilbagestrømningen af blod til hjertet reduceres. Desuden vil kroppens arterie- og venesystem, samt lymfesystem blive afklemt, da livmoderen vil presse sig imod disse strukturer.

Vand i kroppen er fuldstændig ufarligt, men kan give anledning til store gener.